Представете си, че можете да откриете историята на една бутилка вино, подробности за гроздето, което е вложено в нея, как и къде е произведено виното, историята на лозето. Компютърни учени и винопроизводители в Италия обединиха усилията си, за да превърнат това в реалност.
Оперативната група SMA.LA.WI. е разработила интелигентен етикет, който можете да сканирате със смартфона си, за да прочетете повече за конкретното вино, което купувате. Тяхната цел е да помогнат да се гарантира автентичността на висококачествените италиански вина от Венето, като се засили връзката на доверие между производителите и потребителите.
Партньорите по проекта установяват, че потребителите обикновено са по-малко запознати с класификацията на защитеното географско указание (ЗГУ), отколкото с по-известната класификация на защитеното наименование за произход (ЗНП). Вината със ЗГУ от Венето често се възприемат като по-малко престижни и винарските изби се борят за популяризиране на тяхното качество. За да бъдат със Защитено географско указание, напитките трябва да се произвеждат от грозде от региона. Няма задължение обаче да се спазват никакви критерии по отношение на метода на производство, сорта грозде или спецификациите за отлежаване. Това от своя страна пък не ограничава качество на виното или традиционните ценности. Инструментите за цифров маркетинг като интелигентно етикетиране и QR кодове, могат да осигурят по-голяма видимост на продукта и да подобрят позицията на производителя във веригата за създаване на стойност в хранително-вкусовата промишленост.
Оперативна група SMA.LA.WI. се координира от винарна, управлявана от братята Франческо и Микеле Монстресор. Те сами отглеждат гроздето си, произвеждат и предлагат виното си на пазара в ЕС и извън него. В проекта участват също така Университетът във Верона (факултет по бизнес икономика и компютърни науки) и Vignaioli Veneti, кооператив на производители на висококачествени вина от Венето.
„Всяка бутилка вино е различна, тя има свой характер и своя история. Вярваме, че когато потребителят купува бутилка вино, той трябва да може да открие териториалната стойност на продуктите, производствените процеси, както и корпоративните ценности и идентичността на компанията, която ги произвежда.
Потребителите са все по-аналитични и искат да знаят за продуктите, които купуват, не само мястото на произход, но и ценностите на производителя.“
Микеле Монстресор
Затова партньорството има за цел да разработи интелигентен етикет, който може да направи тази информация незабавно достъпна за потребителя чрез приложение на неговия смартфон, надхвърляйки изискванията на ЗГУ за това какво трябва да представят вината на етикета си. Целта е да се създаде връзка с потребителите, която да ги увери в качеството и автентичността на продукта. Чрез възстановяване на взаимоотношенията във веригата за доставки проектът в крайна сметка цели да намали разликата между вината със защитено географско указание и защитено наименование за произход.
„Интелигентният етикет не само допринася за маркетинга, но и защитава както производителя, така и клиента от измами. Той увеличава проследимостта – можете да определите географското местоположение на продукцията и да се информирате за протоколите на компанията относно екологичната устойчивост„, обяснява Микеле.
Партньорите по проекта определят 5 винарни, членуващи в кооператива Vignaioli Veneti, които да бъдат използвани като примери. Микеле разказва: „Започнахме със стратегически анализ на винарните по отношение на техните продукти, техните цели и нужди.“. Партньорите са провели и проучване сред потребителите относно използването на приложението. Всяка винарна е избрала по едно вино за казуса. във винарна Otella избраха червено вино със ЗГУ с висока стойност. Следващата стъпка е била да се изготви основната информация, която да бъде включена в интелигентния етикет, включително качеството на продукта, проследимостта на суровините и производствените процеси, протоколите за устойчивост, прилагани от винарните – „Нещо като лична карта за всяко вино„, казва Микеле Монстресор. Създадена е платформа във виртуален облак, където тази информация се качва на различни езици.
Успоредно с това партньорите, ръководени от Университета във Верона, са определили система за криптиране на QR кода, както и система за воден знак за етикета и бутилката. На следващия етап са отпечатани етикетите за конкретния случай, а бутилките вече пуснати на пазара.
QR кодът също така позволява на производителите да разполагат с определена информация за своите потребители чрез автоматично събирани данни. Това също може да бъде от полза за производителя. Първият анализ на тези данни ще бъде извършен през следващите няколко месеца, но както обяснява Микеле: „Вече имам положителни отзиви от клиенти в САЩ и Китай, които смятат, че приложението е много полезно, за да научат повече за нашия процес на производство на вино„.
Оперативната група ще приключи проекта тази година. Микеле се надява да създаде нов проект, в който да се включат повече производители от кооператива Vignaioli Veneti, и да разшири използването на интелигентния етикет за всички вина.
Източници: https://ec.europa.eu/eip/; www.smalawi.it