Станислав Немец управлява млечна ферма в Чехия. Първоначално произвежда сирене фета, но през 2008 г. по време на икономическата криза неговият бизнес партньор се оттегля и той губи 70% от оборота си. Това, което в началото е изглеждало сериозна заплаха за по-нататъшното съществуване на неговата ферма, се оказа чудесна възможност.
Мобилен магазин
Търсейки решения, той разговаря с колега, който е планински фермер и му се налага да използва микробуси, за да достави продукцията си на местните хора, които живеят на разпръснати и изолирани места. Станислав смята, че това може да бъде иновативно допълнение към собствените му дейности. Така през 2010 г. с колегата си Ян Милър той създава собствен мобилен магазин, наречен Mléko z farmy, което означава „мляко от фермата“. Няколко други ферми доставят мляко в млекопреработвателното предприятие на Немец за бутилиране, както и за преработка му в сирене. След това Станислав продава тези продукти от своя „млечен микробус“ директно на потребителите. „Все повече и повече хора смятат произхода на продуктите си за важен, така че ние насърчаваме традиционното земеделие, хората знаят откъде идва продукта и няма посредници“, казва Станислав Немец.
„Тласъкът за създаването на такава услуга беше непрекъснато нарастващият натиск от супермаркетите върху малки доставчици и производители, както и фактът, че самият производител няма контрол върху това как продуктът ще се съхранява и продава на крайните клиенти.“, споделят двамата основатели на Mléko z farmy Станислав Немец и Ян Милър.
Нарастващ интерес
От 6 години това се оказва голям успех. Сега те предлагат широка гама от продукти, включително сладолед и кисело мляко. Те разполагат с 12 микробуса за мляко, които се движат в цяла Бохемия, доставят в над 1 750 обекта, продавайки продуктите си на 15 000 потребители седмично. На уебсайта им www.mlekozfarmy.cz клиентите могат да разгледат маршрутите и графиците на микробусите и чрез услугата за текстови съобщения могат да бъдат предупредени, когато микробусът се приближава до мястото, където живеят. В случай, че забравят да проверят, те няма да пропуснат: от високоговорителя на микробуса се чува фантастичен звук „мууу”, който обявява пристигането им.
Електронен магазин
В началото на юни 2016 г. Станислав се обединява с 14 местни чешки семейни фермери и производители, за да разшири бизнеса още повече. Те създават електронен магазин Nkup z ферма или „Купете от фермата“. Те гарантират висококачествени продукти с отношение както към животните, така и към природата. Потребителите поръчват пресни млечни и месни продукти, масла, яйца, свежи плодове и зеленчуци, ядки, сладка и консерви, тестени изделия, подправки, мед, напитки, храни за домашни любимци и др. директно на www.nakupzfarmy.cz, а поръчките се доставят или до домовете им, или с автобуса за мляко на една от гарите.
Повече информация за модела на сътрудничеството: www.mlekozfarmy.cz Прочетете още вдъхновяващи идеи в брошурата ЕПИ-АГРИ: EIP-AGRI Brochure Innovation in short food supply chains: English version
ПРСР 2014-2020 подкрепя къси вериги на доставки и местни пазари чрез подмярка 16.4, която тръгва в началото на юни 2020
Програма за развитие на селските райони 2014-2020 подкрея къси вериги на доставки и местни пазари чрез подмярка 16.4 „Подкрепа за хоризонтално и вертикално сътрудничество между участниците във веригата на доставки“ от мярка 16 „Сътрудничество“. По-рано този месец зам-мин. Лозана Василева съобщи, че в началото на месец юни ще стартира приемът на проектни предложения по подмярка 16.4. Приемът ще е с продължителност от 2 месеца, а кандидатстването през ИСУН. Общият бюджет по процедурата ще бъде 8 млн. евро, като 391 160 лв. е максималният размер на безвъзмедната финансова подкрепа (БФП) за проект, 15 000 лв. е минималният размер на БФП за един проек, а процент на съфинансиране е 50 % от общите допустими разход.
До 1 юни е общественото обсъждане по проект на насоки по подмярка 16.4 на ПРСР 2014-2020
Източник: https://ec.europa.eu/eip/agriculture; www.mlekozfarmy.cz; МЗХГ; снимки: MlekoZFarmy
ВИЖТЕ ОЩЕ:
- Как фермери, търговци и власти подкрепят къси вериги за доставки на местни храни под бранда „Продукт от Мадейра“?
- Вдъхновяваща идея от ЕПИ-АГРИ: Food Value: онлайн пазар за местни хранителни вериги
- До 30 октомври он-лайн пазар „Градинария“ е безплатен за тръговия на пресни плодове и зеленчуци
- МЗХГ публикува актуализиран график на приемите по ПРСР през 2020 година
- В сезона на българските агроиновации по подмярка 16.1 на ПРСР подбрахме европейски примери по ЕПИ-АГРИ