Справедливият стандарт на живот за фермерите и предлагането на безопасна и здравословна храна са едни от основните резултати от Общата селскостопанска политика (ОСП) през последните седем години, според доклад, приет в четвъртък, 16 декември 2021 г. от Главна дирекция „Земеделие и развитие на селските райоми на ЕК (ГД АГРИ).
👉 ДОКЛАД ОТ КОМИСИЯТА ДО ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И СЪВЕТА относно прилагането на общата рамка за наблюдение и оценка, включително оценка на изпълнението на общата селскостопанска политика 2014-2020 г.
Докладът оценява изпълнението на целите, определени от Комисията за този период, които са:
- жизнеспособно производство на храни, с фокус върху доходите от селското стопанство, селскостопанската производителност и стабилността на цените;
- устойчиво управление на природните ресурси и действия в областта на климата, с акцент върху емисиите на парникови газове, биоразнообразието, почвата и водата;
- балансирано териториално развитие, с акцент върху заетостта в селските райони, насърчаване на растежа и намаляване на бедността в селските райони.
В него се заключава, че за периода 2014-2020 г. ОСП се е представила добре при осигуряването на справедлив стандарт на живот за земеделските производители; осигуряване на стабилна, безопасна и здравословна храна; и предоставяне на ясна информация за храните на потребителите в ЕС.
Резултатите в подобряването на опазването на околната среда и действията по отношение на климата чрез повишаване на стандартите и насърчаване на промяната обаче са смесени.
ОСП трябва да направи повече, за да подкрепи устойчивостта на селското стопанство в ЕС, в съответствие с Европейската зелена сделка и стратегията „От фермата до трапезата“. По-специално, той трябва да допринесе повече за екологичните цели на ЕС, както и за по-високите климатични амбиции, очертани в европейското законодателство за климата.
Докладът също така отбелязва, че потенциалът на ОСП не е напълно реализиран и че ОСП трябва да направи повече в подкрепа на устойчивостта на селското стопанство в ЕС.
През 2021 г. Европейският парламент, Съветът на ЕС и Европейската комисия се споразумяха за нов дизайн на ОСП, който извлича много поуки от политиката през периода 2014-2020 г. Новата обща селскостопанска политика ще даде възможност на селскостопанския сектор да даде по-значим принос за постигането на тези амбициозни цели.
Някои от основните констатации от доклада за изпълнението на ОСП са изложени по-долу:
🔺Балансирано териториално развитие
Обновяване на поколенията
- Заетостта в селското стопанство на ЕС достигна 9,1 милиона еквивалента на пълно работно време до края на 2019 г.
- Спадът в размера на работната сила в селското стопанство на ЕС се забави до -1,4% годишно през периода 2011-19 г. (от -3,8% годишно през 2005-11).
- Застаряващото земеделско население е едно от най-големите предизвикателства, пред които са изправени селските райони на ЕС, тъй като само 11 % от земеделските производители в ЕС са на възраст под 40 години (2016 г.).
- ОСП улесни обновяването на поколенията, като подкрепи икономическата устойчивост на работните места и младите фермери.
- Липсата на рентабилност/ограничената рентабилност на стопанствата остава проблем въпреки подкрепата от ОСП. ОСП е недостатъчна сама по себе си, за да премахне основните бариери за навлизане в земеделието, които са: 1) ограничен достъп до земя и капитал; 2) ниска привлекателност на условията на труд и живот в селските райони.
Въздействие на ОСП върху селските райони
- Хранително-вкусовият сектор осигурява 40 милиона работни места в селските райони в целия ЕС.
- ОСП има значителни странични ефекти върху по-широката икономика на селските райони, особено защото стимулира икономическия растеж и заетостта.
- Подкрепата на ОСП може да помогне за забавяне на темпа на обезлюдяване и изоставяне на земя в ЕС.
- ОСП помага за значително намаляване на бедността в селските райони.
🔺 Жизнеспособно производство на храни
Доход от ферма
- Над 6 милиона бенефициенти са получи пряко подпомагане на доходите, което позволява на земеделските производители да се справят по-добре с намаленията на цените на селскостопанските продукти.
- Прякото подпомагане на доходите представлява около 25% от факторния доход за ЕС (средно за 2014-18 г.).
- Директните плащания и подкрепата за развитие на селските райони представляват близо 50% от доходите на фермерите в планинските райони, а финансирането на ОСП помага да се направят стопанствата жизнеспособни в най-отдалечените селски райони.
- Между 2013 и 2019 г. средният доход за ЕС на работник се е увеличил с 15% в реално изражение. Това се дължи главно на големите печалби в производителността на труда.
- Въпреки това, разликата между доходите от селското стопанство и средната работна заплата в цялата икономика остава значителна.
Разпределение на подкрепата за ОСП
- Постигнат е малък напредък по отношение на справедливото разпределение на директните плащания, като 20% от бенефициентите на ОСП са получавали 80% от плащанията.
- Въпреки това разпределението на подкрепата за ОСП е много социално приобщаващо.
- Около половината от бенефициентите на директни плащания са много малки стопанства с по-малко от 5 хектара, а най-големите бенефициенти на подпомагане на ОСП имат само между 20 и 100 хектара.
- ОСП за 2014-2020 г. е довела до значително преразпределение на директните плащания към по-малките земеделски производители и към районите, изправени пред природни ограничения. Между 2017 и 2019 г. плащанията на хектар към земеделските производители от най-малката категория (тези, които произвеждат под 8 000 евро стандартна продукция) са се увеличили с 18% в сравнение с периода между 2011 и 2013 г.
- Въпреки това, все още има място за подобрение в насочването на подкрепата към онези, които имат най-голяма нужда от нея.
Конкурентоспособност и производителност
- ОСП има значителен принос за продоволствената сигурност чрез повишаване на нивата на производителност.
- Общата факторна производителност на селското стопанство в ЕС се е увеличила с 6% от 2013 до 2019 г. (ЕС-27).
- Производителността на труда в ЕС-28 се е подобрила с 24% от 2014 до 2020 г.
- Търговията с селскостопански храни в ЕС показва силни нива на устойчивост, като ЕС-28 представлява 18% от световния износ на селскостопански храни през 2019 г.
🔺 Устойчиво управление на природните ресурси и действия в областта на климата
Устойчиво управление на природните ресурси
- ОСП помага да се предотврати изоставянето на земи, забавя специализацията на земеделските системи и поддържа диверсификацията на културите и постоянните пасища, като по този начин се запазва биоразнообразието.
- ОСП осигурява широко ниво на „базова защита“ за околната среда върху повече от 80% от земеделските земи в ЕС.
- Плащанията по ОСП зависят от спазването на основен набор от правила, произтичащи от екологичното (и друго) законодателство на ЕС и добрите агроекологични практики.
- По-целенасочени доброволни ангажименти, надхвърлящи тази „базова защита“, обхващат 15 % от земеделската земя на ЕС (2019 г.).
- Ангажиментите за агроекология и климат подкрепят практики, които ограничават загубата на почвена органична материя, насърчават биоразнообразието на почвата и намаляват замърсяването на почвата
- До 2019 г. 7,8% от земеделските земи са били под биологично земеделие в ЕС-28.
- ОСП е подкрепила значително увеличение на площите под биологично земеделие.
- През 2019 г. 66% от земеделските земи под биологично земеделие са получили подкрепа по ОСП.
- Биологичното земеделие очевидно носи ползи за биоразнообразието, почвата и водата, смекчаването на климата и хуманното отношение към животните, като същевременно намалява използването на химически пестициди и антимикробни средства.
Изменението на климата и емисиите на парникови газове
- Емисиите на парникови газове в ЕС от селското стопанство са с 20% по-ниски от нивата от 1990 г.
- От 2010 г. напредъкът се забавя, но селскостопанското производство се е увеличило с 9%. Това подчертава значително намаляване на емисиите на единица произведена продукция. Това засилва устойчивостта на сектора и продоволствената сигурност.
- Това показва, че могат да се извлекат поуки от повишаването на ефективността в селското стопанство, което може да даде насоки за значителните подобрения, необходими за бъдещето.
- Намаляването на общите емисии в селското стопанство остава от съществено значение за постигане на целите на ЕС в областта на климата.
- От 2014-20 г. ОСП е направила повече за намаляване на емисиите от управляваните земеделски почви, отколкото за емисиите от добитък.
- Дебатът за намаляване на емисиите от добитък не може да се сведе до намаляване на броя на добитъка.
- Подобренията в управлението на животновъдството трябва да вървят ръка за ръка с намалена консумация на месо и по-устойчиви диети, за да се намалят ефективно емисиите от добитък, като същевременно се намали рискът от изтичане на въглерод (т.е. рискът от внос на месо от страни с по-високи емисии от ЕС на единица изход).
🔺Трансфер на знания и иновации
- Делът на земеделските стопани с основно обучение се е увеличил от 12% през 2010 г. на 23% през 2016 г., но остава твърде нисък, за да се справи с предизвикателствата, свързани с продоволствената сигурност, грижата за околната среда и действията за климата.
- Въпреки забавеното и слабо прилагане, подкрепата на ОСП за обмен на знания, съвети и иновации е допринесла за изграждането на знания относно кръстосаното спазване и екологичната устойчивост през периода 2014-2020 г.
- Същите групи фермери са склонни да участват в обучението, което означава, че е трудно да се достигне до по-широката общност и е важно да се увеличи обучението от връстници.
- Европейското партньорство за иновации за селскостопанска производителност и устойчивост (EIP-AGRI), с повече от 2 000 завършени местни интерактивни проекта, продължава да оказва положително въздействие върху разпространението на иновациите в нивите и фермите.
Източник: https://ec.europa.eu/
ВИЖТЕ ОЩЕ:
- Законодателният пакет за ОСП 2023-2027 е публикуван в Официалния вестник на ЕС
- Препоръките на ЕК по отношение на стратегическия план за ОСП вече са налични и на български език
- ЕК ще иска от държавите-членки да коригират стратегическия си план по ОСП 2023-2027, ако не е достатъчно съгласуван със Зелената сделка.
- Европейска зелена сделка: EK представя действия за стимулиране на биологичното производство
- България ще разработва Национална програма за действие за принос към изпълнение на целите на стратегията „От фермата до трапезата“ до 2030 г.